Otydligheter i uppdrag är ju inte ovanligt som ett litet skav i vardagen, eller hur?

Men pratar ni om att skavet är en resursslukare?

Om vi är fler som pratar om skav som ett produktionsbortfall, då kanske det blir fler som är angelägna om att hantera t ex otydligheter. Det bidrar till ett hållbart arbetsliv! Istället för att lägga tid på att diskutera missförstånd eller dubbelarbete finns det utrymme för t ex förbättrat samspel och samhörighet.

Mitt tips är att stanna upp och börja i det lilla med frågan ”Vilka tidstjuvar har vi som vi själva kan hantera?”. Eller hämta inspiration från punkterna:

  • När vad som ska göras är överenskommet, tappa inte bort dialogen om hur uppdrag ska göras. Finns det något som behöver klargöras? T ex räcker det att slutsatserna sammanfattas i några punkter, eller ska det göras en flersidig rapport.
  • Vet alla inblandade vem som har mandat eller befogenheter att göra vad?
  • Vad gör vi när vi lägger märke till otydligheter kring hur:et och mandat?