Är felfria leveranser nyckeln till en blomstrande verksamhet?

Svaret kan variera beroende på vilken ”tävling” ditt företag är med i.

Men om målet är nöjda kunder, uppnå lönsamhet och främja en blomstrande organisation på alla nivåer är det dags att överväga ett annat perspektiv. Strävan efter perfektion äter upp både anställdas tid och organisationens kapacitet.

Studier från London School of Economics belyser en anmärkningsvärd sanning: perfektionism kan vara produktivitetens död. Anställda som förstår att de inte alltid behöver leverera det allra bästa utan det går bra när leveransen är ”tillräckligt bra”. De tenderar att vara lyckligare och mer effektiva. Enligt studien kan 95% av en persons arbetsinnehåll levereras med en nivå av ”good enough”. Sambandet mellan produktivitet och välmående är kristallklart!

Här kommer en modell som kan vara ett stöd om ditt team har behov att prata om vad som är tillräckligt bra utifrån verksamhetens behov. (Om du arbetade med Total Quality Management och ständiga förbättring på 90-talet kanske du känner igen ”kvalitetsgallret”). Det är en modell med fyra fält baserad på ”Vad du gör” och ”Hur du gör det,” vilket ger fyra kategorier:
1.Gör fel saker på fel sätt
2.Gör rätt saker på fel sätt
3.Gör fel saker på rätt sätt
4.Gör rätt saker på rätt sätt

Denna modell möjliggör meningsfulla diskussioner inom teamet om vad som är ”tillräckligt bra,” och säkerställer att din organisation optimerar sin kapacitet. Detta ökar i sin tur chansen att allas arbetsdag börjar med lika mycket inspiration och välmående som den slutar med.

Har du några bra exempel på hur detta kan se ut i praktiken? Ett exempel är långa rapporter som ingen egentligen har tid att läsa, som kunde sammanfattas i tre koncisa PowerPoint-bilder. Eller mötena som kunde ersättas med en kort informationsvideo på intranätet.

Det finns även en koppling till ert arbetsmiljöarbete…
§ Arbetslagstiftningen är tydlig: arbetsgivare ska definiera vad som behöver göras och om det finns specifika sätt det bör göras på ( t ex vad som är ”tillräckligt bra.”).

Det är varken hållbart eller praktiskt för enskilda att tro att varje leverans måste vara av absolut högsta kvalitet… och det är inte enbart individens beslut.

Låt oss sträva efter produktivitet, välmående och en standard som är ”tillräckligt bra,” vilket ger oss möjlighet att effektivt uppnå våra mål!